12 Temmuz 2012 Perşembe

NÖBET ŞEKERİ


Geçenlerde hava değişikliğinden midir,havaların soğukluğundan mıdır bilemiyorum ama iki gün hasta yattım. Allah'a şükür şuan iyiyim. Sivas canım memleketim yaz yüzü görecek mi acep :))) Rüzgar ve soğuktan dışarı çıkamaz olduk geçen hafta. Her neyse boğazım çok kötüydü.Annem sürekli nöbet şekeri al ağzına deyip durdu, ben de şıkıdım pastillerden alıyorum nafile. Baktım hiç bir fayda vermiyor,boğazım bıçak kesmiş gibi sızlıyor. Teşhis faranjit tamam da; annemin lafını dinleyip de almıyorum nöbet şekerini. En sonunda kullandım geçte olsa.  Çocukken çok kullanırdım.Ama hep bu şekerin öylesine basit bir şey olduğunu,pastiller icat edilmeden :)))) var olduğunu zannederdim. Meğer sen neymişsin Nöbet Şekeri :)))

Netten biraz araştırdım ki baktım ki, ünlü doktorlarımız da öneriyor bu şekeri. Kaya şekeri de denirmiş bu şekere. Yapılışını falan merak ettim ve sizlerle paylaşmak istedim.

Bakın neler buldum; bu kadar zahmetli yapılan bir şekermiş meğer.
 Nöbet Şekeri
Asıl şekerdir, toz ve kesme şeker vb. şekerler, nöbet şekerinden yapılır.

Nöbet Şekeri Kullanışı
Gün boyu iki saatte bir ağızda emilir. Nöbet Şekerinin Bitki Çaylarına katılması; o çayın şifasını yükseltir.

Nöbet Şekeri Özellikleri
Ses kısıklığı, ağız yaraları için akide şekeri gibi emilir

Kaya Şekeri Nedir

Nöbet Şekeri Bileşimi
Dr. Ender Saraç ses kısıklığı, ses açma, Sesi kuvvetlendirme için nöbet şekerini (kaya şekeri) öneriyor. Nöbet şekeri, sesi açan ideal ve doğal bir maddedir.

Kaya şekeri, sesi kuvvetlendirip ses kısıklığına çok iyi gelen bir ilaçtır. Özellikle emilme şeklinde tüketilmeli böylece vücudun hararetini alır. Ayrıca kaya şekerinin ses açıcı özelliği kuvvetlidir.

Yapılışı
Su ve şeker kazanda ısıtılarak karıştırılır. Hafif kıvama gelince kesilmesi için bir çorba kaşığı krem tartar atılır. Eriyik tam kıvamını alınca etrafı 4-5 sıra delikli ve bu deliklerden karşılıklı pamuk ipliği geçirilmiş bir kazana boşaltılır. Sonra kazanın etrafı (delikler) alçı ile kapatılır. Kazanın ağzına mukavva örtülür, üstüne çuval atılarak kapatılır ve ılık bir yerde soğutulur. nöbet şekeri adı <nöbet> denen bu işlemden gelmektedir. Anadolu’da eskiden soğutma işi gübre içinde yapılırdı. Kazanın soğutulması 1 hafta sürer. Bu süre içinde şeker, kristalizasyona uğrar ve iplerin etrafına sucuk görünümünde yapışır; bir kısmı da dibe çöker. İpler kesilir ve 20-30 cm.lik uzunlukta çubuklar halinde çıkarılır.

9 yorum:

  1. ilk defa duydum bu şekeri merak ettim doğrusu ilaç kullanmaktansa doğal yolla tedavi ne güzel..nerelerde satılır ki acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet canım bir çok insan bilmiyor,Ankara'da eşimin ailesi falan hiç duymamış. Aktarlarda satılıyor. Kaya şekeri olarak da biliniyor.

      Sil
  2. büyük geçmiş olsun....
    Allah şifa versin tatlım...
    nöber şekerinden haberim yoktu...
    ilk defa duydum...
    yazdım aklımın bir köşesine...
    kocaman sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. ilk fırsatta alıcam dursun evde süper bişey..özellikle çocuklar için...

    YanıtlaSil
  4. ben de ilk defa duyuyorum.şifa olsun diyelim..ne güzel soğuk :) keyfini çıkarsaydınız dikkat ederek keşke :( bolu da çok güzeldi.serin serin ..bolunun da sivasın da güzel nimet olduğu günler ..istanbulda 30 lu derecelerde %60 ın üstünde nemle kötü durumdayız :)

    bir de faranjite hatmi çiçeği çok iyi geliyor.kaynamış ve bardağa alınmış süte 7-8 tane hatmi çiçeği atıyorsun.5 dk dinlendirip süzüyorsun.içiyorsun.buda ibrahim saraçoğlu tarifi.sitesinden de ulaşabilirsin..acil şifalar diliyorum...

    YanıtlaSil
  5. Geçmiş olsun arkadaşım
    İlk kez duydum denemekte fayda var güzel günler ikiz bebişleri öptüm:)

    YanıtlaSil
  6. Bak sen nöbet şekerine :) Anne sözü dinlemek lazım arada bir kuzum..
    Sevgiler geçici olur inşallah..

    YanıtlaSil
  7. su ve şeker kaynatılarak yapılıyorsa kaya şekeri nasıl şekerin daha önceki hali oluyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Netten alinti demistim. okadarini bilmiyorum maaslesf

      Sil

Değerli yorumlarınız için teşekkürler...